Skal være slut i 2024: Ambitiøst mål fra Bilka, Netto, føtex m.fl.

Generelle nyheder

05/03/2024

Foto: Salling Group
Foto: Salling Group

Skrevet af J. Bøgen

Første skridt er Salling Groups egne.

Hver dag kører flere hundrede lastbiler varer ud til Netto, føtex, Bilka og Salling Groups øvrige butikker.

Nu bliver der taget et stort skridt for at sikre, at transporten sker i overensstemmelse med FN’s Paris-aftale og målet om at blive ’Net Zero’ (på dansk netto-neutral), som Salling Group har forpligtet sig på gennem det internationalt anerkendte Science Based Targets initiative.

Salling Group har i mange år arbejdet på at reducere de klimabelastende udledninger fra transporten. Nu sætter koncernen sig det ambitiøse mål om inden udgangen af 2040 at have en CO2e-neutral varetransport, fortæller logistikdirektør i Salling Group Nicolai Gradman.

”Arbejdet med at minimere klimabelastningen fra transport har stået på i mange år. Det er blandt andet sket gennem optimering af køreruter og såkaldt cross docking, hvor vi samler transport af flere varekategorier i samme lastbiler fra vores lagre. Det har markant reduceret antallet af kørte kilometer, og sammen med generel optimering og investering i kørsel på biogas, har det sænket vores klimabelastning. Nu tager vi næste store skridt og sætter mål om neutralitet i al den transport, vi selv kontrollerer,” siger Nicolai Gradman.

Det betyder det

Målet er således, at al transport med egne biler og via transportører, der er direkte kontrolleret af Salling Group, inden udgangen af 2040 sker uden udledning af CO2e.

Næste skridt bliver at omfatte underleverandører, dvs. leverandører som ikke er direkte kontrolleret af Salling Group.

Konkret bliver der tale om øgede krav til leverandørerne, som senest i 2027 skal rapportere på emissioner og sætte forpligtende mål for at reducere deres CO2e-udledninger.

Vognmændene skal dermed finde emissionsfri alternativer i form af lastbiler, der kan køre på f.eks. el eller brint.

”Salling Group har forpligtet sig til Science Based Targets initiative, som sætter mål om inden 2050 at blive Net Zero. Det er en del af vores samlede klimaambition, som også dækker transportområdet, og derfor bliver det et krav til vores transportleverandører, at de sætter mål for reduktion af deres udledninger,” siger Nicolai Gradman.

Salling Groups transport af varer mellem lagre og butikker udleder årligt knap 50.000 ton CO2e.